نایبرئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شیراز:
دریافت هزینه برای پارک خودرو بیش از 30 دقیقه در شیراز
نایبرئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: بنابر تعریف در طرح «پارک هوشمند» تا نیم ساعت پارک خودرو در حاشیه خیابان رایگان و از نیم ساعت به بعد با توجه به زمان اشغال ارقامی از مالکان دریافت میشود.
سید احسان اصنافی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه حملونقل و ترافیک «هوشمندسازی» در چند بعد سیاستگذاری شده که شورای اسلامی شهر شیراز سعی کرد این موارد را تسریع ببخشد.
وی افزود: سیاست کلی شورا و شهرداری تقویت هوشمندسازی در حوزه حملونقل است که در این زمینه مواردی از قبیل نظارت و پایش مستمر تخلفات از طریق دوربینهای نظارت تصویری و رصد و جمعآوری اطلاعات سیستمهای ناوگان حملونقل عمومی و اطلاعرسانی به شهروندان قابل اشاره است.
این عضو شورا طرح «سی پِی» را یکی از مصادیق هوشمندسازی در حوزه ترافیک ذکر و بیان کرد: بنابر تعاریف شهرسازی، حاشیه خیابان پارک موقت است و اگر شهروندی بخواهد خودرو را پارک کند و به منزل برود یا کاری را در مکانی تجاری و اداری پیگیری کند باید از پارکینگی که در ملک خود تأمین کرده یا پارکینگ عمومی استفاده کند.
اصنافی ابراز داشت: حاشیه خیابان بنابر اصول شهرسازی و ترافیکی تنها برای استفاده 10 دقیقه تا حداکثر 30 دقیقه قابل توجیه است و پارک دائم محسوب نمیشود.
وی تصریح کرد: این روند در شهر شیراز فراز و نشیبهای بسیاری داشته چنانکه در مقاطعی حاشیه معابر پارک ممنوع اعلام و در مقطعی دیگر «کارت پارک» تعریف شد که به سبب مشکلات استمرار نداشت اما در مقطعی که کار رها شد و تصمیم مدیریتی در این حوزه اجرا نمیشد شهروندان مشاهده کردند که جای پارک اصلی توسط خودروهای ثابت پر میشود و پارکهای موقت، لاین دوم خیابان را اشغال میکنند که این موضوع علاوه بر ایجاد سد معبر و معضلات فراوان ترافیکی به سبب کاستن از عرض عبوری خیابان، خطراتی را متوجه عابران نیز میساخت.
این عضو شورا افزود: در همین راستا مطالعات انجام و تصمیم گرفته شد بحث پارک هوشمند در حاشیه خیابانها اجرایی شود.
وی متذکر شد: بنابر تعریف در طرح «پارک هوشمند» تا نیم ساعت پارک خودرو در حاشیه خیابان رایگان و از نیم ساعت به بعد با توجه به زمان اشغال ارقامی از مالکان دریافت شده و بنابر افزایش زمان هزینه بیشتر میشود.
اصنافی اضافه کرد: با این طرح افرادی که نیازمند به پارک طولانیمدت هستند به سبب بالا رفتن هزینه به استفاده از پارکینگهای عمومی و خصوصی راغب میشوند و همین امر کاهش اشغال عرض خیابان و ترافیکهای ناشی از آن را در پی دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: در سایر حوزههای ترافیکی نیز هوشمندسازی به معنای جمعآوری هوشمند دادهها و جمعآوری بانک اطلاعات، نظارت و پایش مستمر از طریق ابزارهای هوشمند است ضمن اینکه مدیریت حمل و تخلیه بار در قالب کارتهای هوشمند و استقرار سامانههای کنترل و مدیریت هوشمند پروژه از طریق دوربینهای کنترلی، از دیگر موارد هوشمندسازی است.