Loading
شما اینجا هستید:

مجری طرح «سی پِی» در کاشان پاسخ می دهد:

حل معضل ترافیک دو خیابان مرکزی کاشان /اسم «سی پِی» انگلیسی نیست

شما در هر نقطه از این دو خیابان که اراده کنید و کاری داشته باشید، جای پارک تقریبا مهیاست. این نیست که مثل قبل باشد و مجبور باشید دوبل پارک کنید یا مجبور باشید خیلی جلوتر بروید دنبال جای پارک بگردید یا سرعت را خیلی کم کنید تا جای پارک پیدا کنید که این خودش باعث می شود پشت سرتان ترافیک به وجود بیاید.

به گزارش صاحب نیوز به نقل از کاشان اول، پس از گذشت حدود یک ماه از اجرای طرح ترافیکی «سی- پی» در دو خیابان باباافضل و شهید بهشتی کاشان که مدت ها بود با معضل ترافیک سنگین دست و پنجه نرم می کرد، با مهندس آرمان کدخدایی مدیر شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان و مجری طرح ترافیکی سی پِی (c-pay) در کاشان، گفتگویی ترتیب دادیم. کدخدایی در این گفتگو به سوالات ما در خصوص حرف و حدیث های رایج پیرامون طرح پاسخ داد و از اثرات طرح و بازخوردهای آن در ترافیک شهر گفت.

 اطلاع دارید که اسم طرح ترافیکی سی پِی (c-pay) که اخیراً در کاشان به مرحله اجرا درآورده اید، محل اعتراضات و مناقشاتی شده است. آیا این یک نام انگلیسی است؟

این یک نام انگلیسی نیست، بلکه مخفف «سیستم پرداخت یکپارچه» است.

 یعنی شما می گویید نامگذاری از ابتدا آگاهانه به صورت مخفف یک عبارت فارسی بوده است؟

بله دقیقا همین طوراست و یک فکر پشت آن بوده است. چون یک روش پرداخت هم بوده است، حالا ما به پرداخت(pay) هم اشاره کرده ایم، ولی این نبوده که واژه انگلیسی بخواهد باشد. مخفف چند تا کلمه فارسی این شده است و اصلش از  «سیستم پرداخت یکپارچه» آمده است.

چرا این توضیح در بروشوری که از ابتدای معرفی طرح توزیع می کردید، نیامده بود؟

 بله این می توانست باشد. اگر این قبلا بود خیلی بهتر بود. من این را قبول دارم. شاید یک مقداری تقصیر ما بوده است. اما خب شما آرم سی پی را هر کجا ببینید، یا هرجا واژه سی پی باشد، یک نوار باریک در زیر آن هست که روی آن نوشته است: «سیستم پرداخت یکپارچه». بله می شد به صورت خیلی واضح نگاه تاکیدی به این کلمه کرد.

 آیا در مدت یک ماهی که از اجرای این می گذرد، بازخوردی هم گرفته اید که چه میزان این طرح در روان شدن ترافیک این دو خیابان کاشان تاثیر داشته است؟

در زمینه تاثیرات ترافیکی و تاثیراتی که در مردم داشته است، این طرح از این موفق تر نمی توانست باشد. ما به نسبت تجربه ای که در جاهای دیگری داشتیم، در اینجا فوق العاده خوب بوده است. حالا این را با دو دیدگاه می شود نگاه کرد: اول این که واقعا جای پارک زیاد شده است. ما یک آماری می گیریم از ماشین هایی که پارک می کنند. بالاخره ورودی و خروجی آن ها ثبت می شود. الان میانگین زمان پارک در خیابان ها حدود ۲۵ دقیقه ۲۶ دقیقه شده است. کلا هدف طرح هم همین بوده است.

شما می دانید که ۳۰ دقیقه اول طرح رایگان است و دلیلش هم این است که یک فرهنگ سازی می کند که پارک ها را به سمت کوتاه مدت شدن هدایت کند. پس از پارک های بلند مدت و غیر ضروری اجتناب می کنند که باعث می شود جای پارک برای افراد دیگری که کار ضروری دارند به وجود بیاید.

۳۰ دقیقه هم زمان مناسبی هست برای انجام دادن کلیه کارها. ما طبق آمار، میانگین زمان پارک ها را که بررسی می کنیم بین ۲۵ دقیقه تا ۲۶ دقیقه است. خیابان شهید بهشتی یک مقدار بالاتر است ۲۶ دقیقه است. خیابان باباافضل ۲۴ دقیقه تا ۲۵ دقیقه است.

 آمار و ارزیابی پلیس راهنمایی و رانندگی چگونه است؟

بر اساس آماری که از طرف خود پلیس راهنمایی رانندگی گرفته شده، تصادفات کم تر شده است؛ چون پارک دوبل کم شده و به تبع آن ترافیک کم تر شده است. شما در هر نقطه از این دو خیابان که اراده کنید و کاری داشته باشید، جای پارک تقریبا برای همه مهیاست.  شاید دقیقا همان خدماتی که می خواهید را نداشته باشد، اما چند متر این طرف تر خیلی راحت تر جای پارک گیر می آید. این نیست که مثل قبل باشد و مجبور باشید دوبل پارک کنید یا مجبور باشید خیلی جلوتر  بروید دنبال جای پارک بگردید یا سرعت را خیلی کم کنید تا جای پارک پیدا کنید که این خودش باعث می شود پشت سرتان ترافیک به وجود بیاید. طرح این تاثیرات را داشته و از لحاظ ترافیکی واقعا طرح موفقی بوده است و این نتایجی است که ما داریم می بینیم.

ما طبق آمار ترافیکی که می گیریم و بعضاً با پلیس هم هماهنگ هستیم، هم از لحاظ ترافیکی هم از لحاظ آماری که پلیس برایش اهمیت دارد، از لحاظ تصادفات دو طرف موفق بوده طبق آماری که خودمان داریم و میانگین زمان پارک هایی که می خواهیم بررسی کنیم بله از لحاظ ترافیکی این طرح موفق بوده و به شرایط ترافیک کاشان کمک کرده است.

 آیا این طرح باعث خواهد شد که بخش خصوصی به سمت ساخت پارکینگ های خصوصی ترغیب بشود؟

 این طرح بر اساس ماده ۱۵ قانون تخلفات راهنمایی رانندگی است. خود این قانون گفته صد در صد درآمد حاصل از این طرح باید صرف ساخت پارکینگ شود. در واقع خود بخش دولتی  و خود شهرداری و معاونت حمل و نقل که این طرح را دارند پیاده سازی می کنند، هر چقدر که از این طرح درآمد داشته باشند، به عنوان سرمایه گذاری برای ساخت پارکینگ استفاده خواهند کرد. خود پیش بینی طرح این است که بیاید پارکینگ را بسازد و بخش دولتی هم این کار را انجام بدهد.

 الان هر کسی –حتی اگر برچسب را هم نخریده باشد- می تواند نیم ساعت را رایگان پارک کند؟ یا اینکه حتما باید برچسب را داشته باشد تا نیم ساعت برایش رایگان محسوب شود؟

بله. قانون می گوید شما می توانید بدون هیچ هزینه ای نیم ساعت در روز در خیابان پارک کنید. اما در روش پرداخت حاکم بر این طرح (سی پی)، اگر یک ماشینی آمد پارک کرد و سی دقیقه اش شد سی و یک دقیقه، مشمول هزینه طرح می شود و اگر برچسب سی پی را نداشته باشد، نمی تواند پرداخت کند و در این حالت در سامانه ما پلاکش بدهکار می شود و اگر یک مدت بگذرد و نسبت به پرداخت بدهی اش اقدام نکند، و یا چند بار این اتفاق بیفتد و بدهی اش زیاد بشود، خود به خود سامانه این را برای پلیس ارسال می کند که جریمه بشود و اعمال قانون شود.

قاعدتا می توانند سی دقیقه را  استفاده کنند، اما باید حواسشان باشد که مثلا اگر بیش از سی دقیقه شد، پلاک بدهکار می شود و بعد برای این که بتوانند پرداخت کنند باید برچسب سی پی را داشته باشند.

تشکر از اینکه در زمینه مسئولیت اجرایی که بر دوش دارید، پاسخگو هستید.